Håkan Rehnberg: Materialising An Instant
Håkan Rehnberg (Göteborg, 1953) is one of the most important Swedish artists of today. From an almost symbiotic relationship between painting, poetry and philosophy, his work emerges, at the same time as it proposes, a deep introspection to the potential of handicraft creation and its relationship with being in a specific time and space
In front of Rehnberg’s works there is a universe of possibilities as expanded as the event that constitutes seeing a painting. “The act of painting”, says the artist, “is like materializing an instant”. Between the colors, the composition, the line and the textures of his pieces, the moments of the artist’s creation are contained, the very moment in which his existence was made available to painting.
However, this temporal containment is not the same as the one presumed by photography for apparently freezing time. Moments are superimposed in Rehnberg’s works: his own while he conjugates the painting -that is, while he paints- and that of the spectators who see the work. It is that moment in which the materiality of his paintings has the power to combine times and spaces that are so multiple and dissimilar to each other.
Rehnberg is deeply influenced by Greek philosophy and Paul Celan poetry. His paintings, in fact, could be thought of from the empty and common reference of the “poetic work of art”. However, these two disciplines, which has guide and drive him to materialize an instant and thoughts, are not focused in the intention to create a beautiful painting worthy of contemplation. Renberg’s search goes in another direction, towards an introspection on how existence is lived, constructed and understood.
That’s why, he says, “I don’t have a message to say, it’s just an idea.” There are no encrypted or specific messages in his paintings. In fact, Renberg have declared his skepticism towards the methods that seek to find the meaning of the works or understand them. There is not one (single) meaning in his work, but rather the possibility of an encounter.
Håkan Rehnberg lives and work in Stockholm. He is member of the Royal Academy of Fine Arts since 2000. He started painting in the 70s and since then his work has ben part of solo and collective exhibitions in spaces such as the Moderna Museet, the Museum Gegenstandsfreier Kuns, Malmö Konstmuseum, Sønderjyllands Kunstmuseum, Galerie Nordenhake, National Art Museum of China, Helsinki Art Museum, and the Sydney Biennial, among others.
Håkan Rehnberg Materializar un instante
Håkan Rehnberg (Göteborg, 1953) es uno de los artistas suecos más importantes de la actualidad. A partir de una relación casi simbiótica entre la pintura, la poesía y la filosofía, su trabajo surge, al mismo tiempo que propone, una introsprección profunda a las potencias de la creación manual y su relación con el ser y estar en un espacio y un tiempo.
Frente a las obras de Rehnberg hay un universo de posibilidades tan grande como el evento que constituye ver una una pintura. “El acto de la pintura”, dice el artista, “es como materializar un instante”. Entre los colores, la composición, el trazo y las texturas de sus piezas se contienen los momentos de creación del artista, el instante mismo en el que su existencia fue puesta a disposición de la pintura.
Sin embargo, esa contención temporal no es la misma de la que presume la fotografía por aparentemente congelar el tiempo. En las obras de Rehnberg se suporponen instantes: el propio suyo mientras conjuga la pintura -es decir, mientras pinta- y el de los espectadores que ven la obra. Es ese momento en el que la materialidad de sus pinturas tiene el poder de conjugar tiempos y espacios tan múltiples y disímiles entre sí.
Rehnberg está profundamente influenciado por la filosofía griega y la poesía de Paul Celan. Sus pinturas, de hecho, podrían ser pensadas desde la referencia vacía y común de la “obra de arte poética”. No obstante, estos dos motores que lo guían e impulsan a materializar un instante y un pensamiento no se agotan en la intención por crear una pintura bella digna de contemplación. La búsqueda de Renberg se dirige en otra dirección, hacia una introspección sobre cómo se vive, se construye y se entiende la existencia.
Por eso, dice, “no tengo un mensaje que decir, es solo una idea”. No hay mensajes cifrados ni específicos en sus pinturas. De hecho, Renberg menciona su escepticismo frente a los métodos que buscan encontrar los sentidos de las obras o entenderlas. No hay un (solo) significado en su obra, sino la posibilidad del encuentro.
Håkan Rehnberg vive y trabaja en Estocolmo. Es miembro de la Royal Academy of Fine Arts desde el año 2000. Comenzó a pintar desde la década de 1970 y desde entonces su trabajo ha sido parte de diferentes exposiciones individualees y colectivas, en espacios como el Moderna Museet, el Museum Gegenstandsfreier Kuns, Malmö Konstmuseum, Sønderjyllands Kunstmuseum, Galerie Nordenhake, National Art Museum of China, Helsinki Art Museum y la Bienal de Sídney, entre otras.